Założenia dydaktyczne kwiecień 

Treści programowe:

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

●     zwracanie uwagi na kulturę spożywania posiłków;

●     samodzielne rozbieranie się i ubieranie oraz dbanie o swoją garderobę;

●     pełnienie dyżurów, np. przy nakrywaniu do posiłków;

●     porządkowanie po sobie miejsca zabaw, pracy i spożywania posiłków;

●     dbanie o porządek na półkach indywidualnych.

Językowa aktywność dziecka:

●     rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);

●     wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;

●     rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie ruchów innej osoby w czasie zabawy;

●     wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych;

●     odwzorowanie elementów (przerysowanie, rysowanie według wzoru, kalkowanie).

Artystyczna aktywność dziecka:

●     uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce.

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:

●     bezpieczne korzystanie ze sprzętu sportowego, urządzeń znajdujących się na placu zabaw;

●     informowanie nauczyciela o wszystkich sytuacjach budzących wątpliwości i obawy;

●     naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela;

●     uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;

●     aktywne uczestniczenie w zabawach organizowanych w terenie;

●     przebywanie na świeżym powietrzu: uczestniczenie w spacerach, zabawach i ćwiczeniach ruchowych;

●     bezpieczne posługiwanie się nożyczkami;

●     wybieranie bezpiecznego miejsca do zabawy;

●     dbanie o higienę;

●     przebywanie w dobrze wywietrzonych, oświetlonych i odpowiednio ocieplonych pomieszczeniach;

●     spożywanie posiłków w czystych naczyniach, przy estetycznie nakrytym stole;

●     spożywanie zdrowej, różnorodnej żywności;

●     przestrzeganie zasad właściwego zachowania podczas spożywania posiłków;

●     wyrabianie nawyków zdrowotnych;

●     przeplatanie aktywności ruchowej z odpoczynkiem;

●     ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w różnych porach roku;

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

●     wyrażanie i nazywanie różnych emocji podczas zabaw;

●     radzenie sobie z emocjami poprzez udział w zabawach, rozmowach, słuchaniu wybranych utworów literackich;

●     dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich;

●     zapraszanie innych dzieci do wspólnej zabawy;

●     cieszenie się z sukcesów innej osoby;

●     szanowanie wytworów pracy innych oraz ich własności;

●     dostrzeganie i akceptowanie potrzeb ludzi o szczególnych, wyjątkowych zdolnościach;

●     dzielenie się wrażeniami, spostrzeżeniami z obserwacji danego zdarzenia, danej sytuacji;

●     zwracanie się o pomoc w trudnych sytuacjach;

●     dostrzeganie, że rośliny i zwierzęta mają swoje potrzeby; dbanie o nie (np. dokarmianie ptaków zimą).

Społeczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

●     prezentowanie własnych wyrobów, dokonanie samooceny ich wykonania;

●     współdecydowanie o sposobie wykonania danej czynności;

●     uczestniczenie w sytuacjach stwarzających możliwość wyboru, przewidywanie skutków zachowań, zwracanie uwagi na konsekwencje wynikające z danego wyboru;

●     szukanie kompromisu w trudnych sprawach;

●     przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie;

●     dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich;

●     cieszenie się z sukcesów drugiej osoby;

●     pomaganie kolegom w sytuacjach wywołujących smutek;

●     szanowanie wytworów pracy innych oraz ich własności;

●     współdziałanie podczas zabaw, gier, tańców integracyjnych;

●     unikanie zachowań agresywnych, powstrzymywanie ich, dążenie do kompromisu;

●     uczestniczenie we wspólnych zabawach;

●     wspólne wykonywanie prac plastycznych;

●     dzielenie się wrażeniami, spostrzeżeniami z obserwacji danego zdarzenia, danej sytuacji;

●     odpowiadanie na pytania, formułowanie własnych pytań;

●     oglądanie zdjęć, ilustracji, słuchanie wierszy, opowiadań.

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

●     podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem;

●     oglądanie zdjęć, ilustracji, słuchanie wierszy, opowiadań.

Językowa aktywność dziecka:

●     aktywne słuchanie rozmówcy;

●     wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami w codziennych sytuacjach;

●     swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach grupowych;

●     przekazywanie swoich odczuć, intencji w sposób werbalny i niewerbalny;

●     systematyczne wzbogacanie kącika książek o nowe pozycje z zakresu literatury dziecięcej;

●     przestrzeganie zasad korzystania z książek: odwracania stron, oglądania tekstu;

●     słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów;

●     zwracanie uwagi na fakt, że czytanie obok mówienia i pisania jest jedną z form komunikowania się ludzi;

●     całościowe rozpoznanie napisów umieszczonych w sali zajęć;

●     wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą;

●     wykonywanie ćwiczeń rozwijających orientację przestrzenną (przygotowanie do czytania od lewej strony do prawej);

●     rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich;

●     tworzenie sylab z poznanych liter i ich odczytywanie;

●     odróżnianie druku od pisma odręcznego.

Artystyczna aktywność dziecka:

●     słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela oraz nagrań;

●     uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce.

●     śpiewanie powitania, pożegnania lub innych tekstów na podane lub wymyślone melodie;

●     tworzenie galerii prac plastycznych dzieci, związanych np. z porami roku;

●     odczuwanie radości z tworzenia, działania plastycznego;

●     oglądanie wybranych pozycji literatury dziecięcej, zwracanie uwagi na piękne ilustracje, obrazki;

●     słuchanie czytanych przez nauczyciela lub lektora fragmentów literatury z odpowiednią intonacją i odpowiednim natężeniem głosu; zwracanie uwagi na piękno języka polskiego;

●     bezpieczne i odpowiedzialne korzystanie z wybranych urządzeń technicznych, np. telewizora, komputera, telefonu komórkowego, tabletu, odtwarzacza płyt kompaktowych;

●     posługiwanie się zabawkami na baterie;

●     wyrażanie swoich przeżyć wewnętrznych, uczuć poprzez różne formy ekspresji: słowną, ruchową, plastyczną, muzyczną;

●     reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu;

●     estetyczne, rytmiczne poruszanie się przy muzyce;

●     improwizowanie piosenek ruchem;

●     dostrzeganie zmian w wysokości dźwięków.

Poznawcza aktywność dziecka:

●     uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość;

●     dostrzeganie w toku zabaw potrzeb dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;

●     dzielenie się swoimi zainteresowaniami;

●     dbanie o higienę zmysłów, np. unikanie hałasu, krzyku;

●     uczestniczenie w zabawach, ćwiczeniach, pracach plastycznych, rozmowach, słuchaniu wierszy, opowiadań, sprzyjających koncentrowaniu uwagi;

●     uczestniczenie w różnego rodzaju zabawach twórczych (tematycznych, konstrukcyjnych, ruchowych, z elementami pantomimy itp.);

●     rozwijanie myślenia logicznego poprzez: zadawanie pytań, rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego, określanie kolejności zdarzeń w różnych naturalnych sytuacjach, zauważanie wokół siebie zmian odwracalnych i nieodwracalnych;

●     poruszanie się pod dyktando nauczyciela;

●     wykonywanie ćwiczeń w parach;

●     oglądanie drzew znajdujących się w bliskim otoczeniu;

●     wyrzucanie śmieci do kosza;

●     niedeptanie trawników, klombów z kwiatami;

●     szanowanie wody, niemarnowanie jej;

●     rozwijanie wyobraźni przestrzennej;

●     nabywanie wrażliwości dotykowej;

●     wyjaśnianie roli wody w życiu ludzi i zwierząt;

●     poznawanie warunków niezbędnych do rozwoju zwierząt;

●     wyjaśnianie znaczenia hodowli zwierząt dla ludzi;

●     poznawanie zasad dbania o zwierzęta hodowane w domu: karmienia ich, zapewnienia wizyt u weterynarza, zapewniania odpowiedniego miejsca na odpoczynek i sen, wyprowadzania na spacer.

Program wychowania przedszkolnego, Grupa MAC S.A. 2020 (s. 41–48, 50, 52–54, 57, 59–62, 65–73, 75, 76, 77, 78, 79).