Założenia dydaktyczne kwiecień
Treści programowe: Fizyczny obszar rozwoju dziecka Społeczna aktywność dziecka: ● zwracanie uwagi na kulturę spożywania posiłków; ● samodzielne rozbieranie się i ubieranie oraz dbanie o swoją garderobę; ● pełnienie dyżurów, np. przy nakrywaniu do posiłków; ● porządkowanie po sobie miejsca zabaw, pracy i spożywania posiłków; ● dbanie o porządek na półkach indywidualnych. Językowa aktywność dziecka: ● rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych); ● wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie; ● rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie ruchów innej osoby w czasie zabawy; ● wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych; ● odwzorowanie elementów (przerysowanie, rysowanie według wzoru, kalkowanie). Artystyczna aktywność dziecka: ● uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce. Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka: ● bezpieczne korzystanie ze sprzętu sportowego, urządzeń znajdujących się na placu zabaw; ● informowanie nauczyciela o wszystkich sytuacjach budzących wątpliwości i obawy; ● naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela; ● uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem; ● aktywne uczestniczenie w zabawach organizowanych w terenie; ● przebywanie na świeżym powietrzu: uczestniczenie w spacerach, zabawach i ćwiczeniach ruchowych; ● bezpieczne posługiwanie się nożyczkami; ● wybieranie bezpiecznego miejsca do zabawy; ● dbanie o higienę; ● przebywanie w dobrze wywietrzonych, oświetlonych i odpowiednio ocieplonych pomieszczeniach; ● spożywanie posiłków w czystych naczyniach, przy estetycznie nakrytym stole; ● spożywanie zdrowej, różnorodnej żywności; ● przestrzeganie zasad właściwego zachowania podczas spożywania posiłków; ● wyrabianie nawyków zdrowotnych; ● przeplatanie aktywności ruchowej z odpoczynkiem; ● ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w różnych porach roku; Emocjonalny obszar rozwoju dziecka Społeczna aktywność dziecka: ● wyrażanie i nazywanie różnych emocji podczas zabaw; ● radzenie sobie z emocjami poprzez udział w zabawach, rozmowach, słuchaniu wybranych utworów literackich; ● dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich; ● zapraszanie innych dzieci do wspólnej zabawy; ● cieszenie się z sukcesów innej osoby; ● szanowanie wytworów pracy innych oraz ich własności; ● dostrzeganie i akceptowanie potrzeb ludzi o szczególnych, wyjątkowych zdolnościach; ● dzielenie się wrażeniami, spostrzeżeniami z obserwacji danego zdarzenia, danej sytuacji; ● zwracanie się o pomoc w trudnych sytuacjach; ● dostrzeganie, że rośliny i zwierzęta mają swoje potrzeby; dbanie o nie (np. dokarmianie ptaków zimą). Społeczny obszar rozwoju dziecka Społeczna aktywność dziecka: ● prezentowanie własnych wyrobów, dokonanie samooceny ich wykonania; ● współdecydowanie o sposobie wykonania danej czynności; ● uczestniczenie w sytuacjach stwarzających możliwość wyboru, przewidywanie skutków zachowań, zwracanie uwagi na konsekwencje wynikające z danego wyboru; ● szukanie kompromisu w trudnych sprawach; ● przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie; ● dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich; ● cieszenie się z sukcesów drugiej osoby; ● pomaganie kolegom w sytuacjach wywołujących smutek; ● szanowanie wytworów pracy innych oraz ich własności; ● współdziałanie podczas zabaw, gier, tańców integracyjnych; ● unikanie zachowań agresywnych, powstrzymywanie ich, dążenie do kompromisu; ● uczestniczenie we wspólnych zabawach; ● wspólne wykonywanie prac plastycznych; ● dzielenie się wrażeniami, spostrzeżeniami z obserwacji danego zdarzenia, danej sytuacji; ● odpowiadanie na pytania, formułowanie własnych pytań; ● oglądanie zdjęć, ilustracji, słuchanie wierszy, opowiadań. Poznawczy obszar rozwoju dziecka Społeczna aktywność dziecka: ● podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem; ● oglądanie zdjęć, ilustracji, słuchanie wierszy, opowiadań. Językowa aktywność dziecka: ● aktywne słuchanie rozmówcy; ● wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami w codziennych sytuacjach; ● swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach grupowych; ● przekazywanie swoich odczuć, intencji w sposób werbalny i niewerbalny; ● systematyczne wzbogacanie kącika książek o nowe pozycje z zakresu literatury dziecięcej; ● przestrzeganie zasad korzystania z książek: odwracania stron, oglądania tekstu; ● słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów; ● zwracanie uwagi na fakt, że czytanie obok mówienia i pisania jest jedną z form komunikowania się ludzi; ● całościowe rozpoznanie napisów umieszczonych w sali zajęć; ● wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą; ● wykonywanie ćwiczeń rozwijających orientację przestrzenną (przygotowanie do czytania od lewej strony do prawej); ● rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich; ● tworzenie sylab z poznanych liter i ich odczytywanie; ● odróżnianie druku od pisma odręcznego. Artystyczna aktywność dziecka: ● słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela oraz nagrań; ● uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce. ● śpiewanie powitania, pożegnania lub innych tekstów na podane lub wymyślone melodie; ● tworzenie galerii prac plastycznych dzieci, związanych np. z porami roku; ● odczuwanie radości z tworzenia, działania plastycznego; ● oglądanie wybranych pozycji literatury dziecięcej, zwracanie uwagi na piękne ilustracje, obrazki; ● słuchanie czytanych przez nauczyciela lub lektora fragmentów literatury z odpowiednią intonacją i odpowiednim natężeniem głosu; zwracanie uwagi na piękno języka polskiego; ● bezpieczne i odpowiedzialne korzystanie z wybranych urządzeń technicznych, np. telewizora, komputera, telefonu komórkowego, tabletu, odtwarzacza płyt kompaktowych; ● posługiwanie się zabawkami na baterie; ● wyrażanie swoich przeżyć wewnętrznych, uczuć poprzez różne formy ekspresji: słowną, ruchową, plastyczną, muzyczną; ● reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu; ● estetyczne, rytmiczne poruszanie się przy muzyce; ● improwizowanie piosenek ruchem; ● dostrzeganie zmian w wysokości dźwięków. Poznawcza aktywność dziecka: ● uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość; ● dostrzeganie w toku zabaw potrzeb dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych; ● dzielenie się swoimi zainteresowaniami; ● dbanie o higienę zmysłów, np. unikanie hałasu, krzyku; ● uczestniczenie w zabawach, ćwiczeniach, pracach plastycznych, rozmowach, słuchaniu wierszy, opowiadań, sprzyjających koncentrowaniu uwagi; ● uczestniczenie w różnego rodzaju zabawach twórczych (tematycznych, konstrukcyjnych, ruchowych, z elementami pantomimy itp.); ● rozwijanie myślenia logicznego poprzez: zadawanie pytań, rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego, określanie kolejności zdarzeń w różnych naturalnych sytuacjach, zauważanie wokół siebie zmian odwracalnych i nieodwracalnych; ● poruszanie się pod dyktando nauczyciela; ● wykonywanie ćwiczeń w parach; ● oglądanie drzew znajdujących się w bliskim otoczeniu; ● wyrzucanie śmieci do kosza; ● niedeptanie trawników, klombów z kwiatami; ● szanowanie wody, niemarnowanie jej; ● rozwijanie wyobraźni przestrzennej; ● nabywanie wrażliwości dotykowej; ● wyjaśnianie roli wody w życiu ludzi i zwierząt; ● poznawanie warunków niezbędnych do rozwoju zwierząt; ● wyjaśnianie znaczenia hodowli zwierząt dla ludzi; ● poznawanie zasad dbania o zwierzęta hodowane w domu: karmienia ich, zapewnienia wizyt u weterynarza, zapewniania odpowiedniego miejsca na odpoczynek i sen, wyprowadzania na spacer. Program wychowania przedszkolnego, Grupa MAC S.A. 2020 (s. 41–48, 50, 52–54, 57, 59–62, 65–73, 75, 76, 77, 78, 79). |