Założenia programowe wrzesień 2023 

Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
● zwracanie uwagi na kulturę spożywania posiłków;
● samodzielne rozbieranie się i ubieranie oraz dbanie o swoją garderobę;
● pełnienie dyżurów, np. przy nakrywaniu do posiłków;
● porządkowanie po sobie miejsca zabaw, pracy i spożywania posiłków;
● dbanie o porządek na półkach indywidualnych;
● uczestniczenie w tworzeniu dekoracji, wzbogacanie kącika przyrody.
Językowa aktywność dziecka:
● rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
● wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
● rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie ruchów innej osoby w czasie zabawy;
● wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych.
Artystyczna aktywność dziecka:
● uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:
● bezpieczne korzystanie ze sprzętu sportowego, urządzeń znajdujących się na placu zabaw;
● informowanie nauczyciela o wszystkich sytuacjach budzących wątpliwości i obawy;
● uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
● zwracanie uwagi na kulturę spożywania posiłków;
● samodzielne rozbieranie się i ubieranie oraz dbanie o swoją garderobę;
● pełnienie dyżurów, np. przy nakrywaniu do posiłków;
● porządkowanie po sobie miejsca zabaw, pracy i spożywania posiłków;
● dbanie o porządek na półkach indywidualnych;
● uczestniczenie w tworzeniu dekoracji, wzbogacanie kącika przyrody.
Językowa aktywność dziecka:
● rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
● wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
● rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie ruchów innej osoby w czasie zabawy;
● wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych.
Artystyczna aktywność dziecka:
● uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:
● bezpieczne korzystanie ze sprzętu sportowego, urządzeń znajdujących się na placu zabaw;
● informowanie nauczyciela o wszystkich sytuacjach budzących wątpliwości i obawy;
● uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
● uczestniczenie w zabawach organizowanych w terenie (w ogrodzie przedszkolnym, w parku, na boisku) w różnych porach roku (na śniegu, w wodzie);
● przebywanie na świeżym powietrzu: uczestniczenie w spacerach, zabawach i ćwiczeniach ruchowych;
● bezpieczne posługiwanie się nożyczkami;
● wybieranie bezpiecznego miejsca do zabawy;
● dbanie o higienę poprzez codzienne mycie całego ciała, mycie zębów po posiłkach, samodzielne korzystanie z toalety, mycie rąk, zwłaszcza po pobycie w toalecie i po zabawie na świeżym powietrzu, utrzymywanie w czystości odzieży, obuwia; zwracanie uwag na estetyczny wygląd, samodzielne ubieranie się i rozbieranie, dbanie o rzeczy osobiste, codzienne zmienianie bielizny, nieużywanie cudzych grzebieni, szczotek, ręczników, zachowywanie porządku w miejscu zabawy, pracy, nauki;
● spożywanie posiłków w czystych naczyniach, przy estetycznie nakrytym stole;
● przestrzeganie zasad właściwego zachowania podczas spożywania posiłków;
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
● wyrażanie i nazywanie różnych emocji podczas zabaw;
● dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich;
● zapraszanie innych dzieci do wspólnej zabawy;
● cieszenie się z sukcesów innej osoby;
● szanowanie wytworów pracy innych oraz ich własności;
● dostrzeganie i akceptowanie potrzeb ludzi o szczególnych, wyjątkowych zdolnościach;
● dzielenie się wrażeniami, spostrzeżeniami z obserwacji danego zdarzenia, danej sytuacji;
● zwracanie się o pomoc w trudnych sytuacjach.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
● prezentowanie własnych wyrobów, dokonanie samooceny ich wykonania;
● współdecydowanie o sposobie wykonania danej czynności;
● uczestniczenie w sytuacjach stwarzających możliwość wyboru, przewidywanie skutków zachowań, zwracanie uwagi na konsekwencje wynikające z danego wyboru;
● szukanie kompromisu w trudnych sprawach;
● przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie;
● dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich;
● cieszenie się z sukcesów drugiej osoby;
● pomaganie kolegom w sytuacjach wywołujących smutek;
● szanowanie wytworów pracy innych oraz ich własności;
● współdziałanie podczas zabaw, gier, tańców integracyjnych;
● unikanie zachowań agresywnych, powstrzymywanie ich, dążenie do kompromisu;

 

Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
● podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem;
● opowiadanie o sobie w grupie rówieśniczej.
Językowa aktywność dziecka:
● aktywne słuchanie rozmówcy;
● wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami w codziennych sytuacjach;
● swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach grupowych;
● przekazywanie swoich odczuć, intencji w sposób werbalny i niewerbalny;
● wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilkuzdaniowej wypowiedzi;
● odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań;
● poznawanie nazwisk wybranych autorów książek dla dzieci, takich jak: D. Wawiłow, D. Gellner, W. Chotomska, J. Tuwim, J. Brzechwa;
● stosowanie w wypowiedziach właściwych form fleksyjnych wszystkich odmiennych części mowy: czasownika, rzeczownika, zaimka, przymiotnika, liczebnika;
● słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów;
● zwracanie uwagi na fakt, że czytanie obok mówienia i pisania jest jedną z form komunikowania się ludzi;
● całościowe rozpoznanie napisów umieszczonych w sali zajęć – nazw znajdujących się tam zabawek, kącików zainteresowań, roślin (sukcesywne ich wymieniane);
● wykonywanie ćwiczeń rozwijających orientację przestrzenną (przygotowanie do czytania od lewej strony do prawej);
● układanie rymów do podanych słów;
● rozpoznawanie sztucznie otrzymywanych dźwięków, np.: przelewanie płynów, przesypywanie lub rozsypywanie różnych materiałów;
● słuchanie znanych osób, rozpoznawanie ich po głosach;
● uczestniczenie w zabawach polegających na odtwarzaniu usłyszanych dźwięków, np. w zabawie w echo melodyczne, wokalne;
● wyklaskiwanie rytmicznych fragmentów piosenek;
● rozpoznawanie piosenki po melodii nuconej przez nauczyciela lub chętne dziecko;
● wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą;
● umiejętne odczytywanie często stosowanych oznaczeń i symboli.
Artystyczna aktywność dziecka:
● słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela oraz nagrań;
● uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce;
● śpiewanie powitania, pożegnania lub innych tekstów na podane lub wymyślone melodie;
● tworzenie galerii prac plastycznych dzieci, związanych np. z porami roku;
● odczuwanie radości z tworzenia, działania plastycznego;
● oglądanie wybranych pozycji literatury dziecięcej, zwracanie uwagi na piękne ilustracje, obrazki;
● słuchanie czytanych przez nauczyciela lub lektora fragmentów literatury z odpowiednią intonacją i odpowiednim natężeniem głosu; zwracanie uwagi na piękno języka polskiego;
● bezpieczne i odpowiedzialne korzystanie z wybranych urządzeń technicznych, np. telewizora, komputera, telefonu komórkowego, tabletu, odtwarzacza płyt kompaktowych;
● posługiwanie się zabawkami na baterie;
● wyrażanie swoich przeżyć wewnętrznych, uczuć poprzez różne formy ekspresji: słowną, ruchową, plastyczną, muzyczną;
● rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, akwarelami z użyciem palców lub pędzli, na różnym podłożu; wycinanie, wydzieranie z różnego materiału, obrysowywanie szablonów, lepienie z gliny, plasteliny, masy solnej i papierowej, modeliny, naklejanie, ugniatanie itd.;
● nauka piosenek fragmentami, metodą ze słuchu;
● śpiewanie piosenek – zbiorowe i indywidualne;
● Aktywność poznawcza:
● uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość;
● dostrzeganie w toku zabaw potrzeb dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;
● dzielenie się swoimi zainteresowaniami;
● dbanie o higienę zmysłów, np. unikanie hałasu, krzyku;
● uczestniczenie w zabawach, ćwiczeniach, pracach plastycznych, rozmowach, słuchaniu wierszy, opowiadań, sprzyjających koncentrowaniu uwagi;
● uczestniczenie w różnego rodzaju zabawach twórczych (tematycznych, konstrukcyjnych, ruchowych, z elementami pantomimy, itp.);