Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- określanie swoich cech fizycznych: płeć, wiek, kolor oczu;
- korzystanie z własnych zmysłów: rozpoznawanie smaku, zapachu, słyszanych dźwięków, rozpoznawanie za pomocą wzroku, dotyku;
- wskazywanie części ciała i ich nazywanie;
- zdejmowanie ubrań, butów, umieszczanie ich w wyznaczonym miejscu w szatni;
- zakładanie ubrań, butów;
- korzystanie z toalety;
- spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem;
- udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie.
Językowa aktywność dziecka:
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
- nazywanie wybranych części ciała;
- nabywanie koordynacji ruchowej.
Artystyczna aktywność dziecka:
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych;
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:
- nazywanie wybranych części ciała;
- dostrzeganie podstawowych różnic między dziewczynkami i chłopcami oraz kobietami i mężczyznami;
- rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała;
- uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
- przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach;
- poznawanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu: nieostrożne korzystanie z urządzeń znajdujących się w ogrodzie przedszkolnym.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie;
- podejmowanie prób wspólnych zabaw;
- rozumienie znaczenia estetycznego urządzenia wnętrz, w których się przebywa.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- podawanie swojego imienia i nazwiska;
- określanie swoich cech fizycznych: płeć, wiek, kolor oczu;
- poznawanie imion i nazwisk dzieci z grupy;
- przestrzeganie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie;
- nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie;
- podejmowanie prób wspólnych zabaw;
- uczestniczenie we wspólnych zabawach;
- mówienie o swoich potrzebach;
- odpowiadanie na pytania.